-
Laatst bijgewerkt op
Algemeen
Eens beslist waar het huwelijk zal plaatsvinden, gelieve contact op te nemen met de bevoegde gemeente om de lijst van de nodige documenten te bekomen.
In Frankrijk wordt het begrip "gewone verblijfplaats" algemeen aangenomen: de persoon die in een bepaalde gemeente wenst te huwen of een "PACS" aan te gaan moet kunnen aantonen dat hij/zij blijvende banden met deze gemeente heeft en dat hij/zij aldaar een adres bezit. Voor meer informatie hieromtrent wendt u zich best tot het plaatselijke gemeentehuis ("la mairie").
Attest van "geen huwelijksbeletsel" (AGHB)
De Franse gemeente kan vragen om een attest van geen huwelijksbeletsel voor te leggen.
Plaats van aanvraag
De AGHB wordt afgeleverd door de consulaire post bevoegd voor de plaats waar het huwelijk zal plaatsvinden.
Procedure
Stap 1
U stuurt per post of per mail:
- een formulier van aanvraag door u ingevuld en ondertekend,
- een kopie van uw Belgische identiteitskaart of Belgisch paspoort,
- een kopie van het identiteitsbewijs van de partner,
- een recent bewijs van woonst (attest van de gemeente, kopie factuur elektriciteit of vaste telefoon, …),
- het bewijs van uw betaling van 24€ (20€ voor de afgifte van het AGHB en 4€ voor de verzendingskosten), enkel via overschrijving
- Bank : LCL
- Titularis van de rekening : Consulat Général de Belgique
- IBAN : FR87 3000 2028 7100 0007 4212 C16
- B.I.C.-code : CRLYFRPP
Duidelijk het volgende vermelden: “Onderwerp + familienaam & voornaam van de aanvrager + geboortedatum (DD/MM/JJ)”
Deze documenten dienen opgestuurd worden naar het adres:
Consulaat-Generaal België
112 Boulevard des Dames
13002 Marseille
e-mail: marseille@diplobel.fed.be
Stap 2
Na studie van uw dossier zullen wij, indien noodzakelijk, contact met u opnemen.
Stap 3
Indien uw dossier volledig is, zal het attest van geen huwelijksbeletsel worden opgemaakt en u worden opgestuurd per “Lettre suivie” naar uw adres van woonst.
Opmerkingen
Als wij over onvoldoende gegevens beschikken kunnen bijkomende bewijsstukken en/of een extra termijn vereist worden.
Het Consulaat kan u eventueel vragen om samen met uw partner naar voor een onderhoud ter plaatse te komen en kan ook het advies vragen van de Procureur des Konings opvragen.
Het attest wordt nooit op dezelfde dag van de aanvraag afgegeven.
Wetscertificaat
Aan te vragen in België aan de:
FOD Justitie
DG WL - dienst Familierecht,
Waterloolaan 115
1000 Brussel
Tel.: +32 2 542 65 11
Fax: +32 2 542 70 38
@: wetscertificaat@just.fgov.be
Voeg een kopie van uw identiteitskaart of paspoort bij, en deel de reden van uw aanvraag mee.
Dit certificaat is gratis en zal u per post worden opgestuurd.
Na uw huwelijk
Na het huwelijk voltrokken is, dient u een volledig uittreksel (copie intégrale) van de huwelijksakte over te maken aan de consulaire dienst waar u ingeschreven bent.
Als u in een Belgische gemeente ingeschreven bent, is het aan te raden contact op te nemen met uw gemeente om te weten welke documenten nodig zijn om uw Franse huwelijksakte in te schrijven in België.