-
Laatst bijgewerkt op
Hoe kan ik een eID aanvragen?
Omwille van de invoering van de biometrische identiteitskaart, is het niet meer mogelijk de identiteitskaartaanvraag per post in te dienen. U dient uw identiteitskaart in persoon en op afspraak aan te vragen bij ons Consulaat-Generaal in Marseille (via ons afsprakensysteem e-appointment) om er uw biometrische gegevens te laten registreren nodig voor de aanvraag van uw nieuwe identiteitskaart. Gelieve per dienst en per persoon een afspraak vast te leggen.
Ereconsulaten zijn niet bevoegd voor het afleveren van identiteitskaarten of het registreren van biometrische gegevens.
OPGELET ! U ontvangt geen automatisch bericht dat u de identiteitskaart moet vernieuwen, u dient hier zelf tijdig de nodige stappen voor te ondernemen.
Wie kan een eID aanvragen bij het Belgisch Consulaat in Marseille?
Alle Belgen ouder dan 12 jaar EN ingeschreven in het Consulair Bevolkingsregister van het Consulaat in Marseille. Informatie over de inschrijvingsprocedure vindt u hier. Met een identiteitskaart (eID) kunt u naar meer dan 50 landen reizen, waaronder alle lidstaten van de Europese Unie. U vindt de lijst van deze landen op de website van de FOD Binnenlandse Zaken.
Samenstelling van het dossier
Mee te brengen de dag van afspraak:
- Het aanvraagformulier (zie hieronder) naar behoren ingevuld en ondertekend. Het is niet nodig ons het formulier op voorhand op te sturen: gelieve gewoon online afspraak te nemen en het ingevulde formulier naar het loket mee te brengen op de dag van uw afspraak.
- Een recent bewijs van woonst of van huisvesting (bewijs van woonst + kopie van het identiteitsbewijs van de persoon die u herbergt). Voor minderjarigen: een recent bewijs van woonst op naam van de ouder(s) bij wie het kind woont of op naam van de persoon die het ouderlijk gezag uitoefent.
- Een kopie van uw huidige Belgische identiteitskaart of paspoort (zelfs als deze vervallen is). Voor minderjarigen: een kopie van het identiteitsbewijs van de ouder(s) of de persoon die het ouderlijk gezag uitoefent.
In geval van verlies of diefstal van de vorige identiteitskaart
- Zo snel mogelijk het verlies of diefstal melden via DocStop
- Het formulier aangifte verlies/diefstal (zie hieronder) toevoegen aan uw aanvraag en meebrengen op de dag van uw afspraak.
Als uw huidige identiteitskaart nog geldig is op de dag van uw aanvraag, kunt u deze bijhouden totdat u uw nieuwe ontvangt. Lever daarna de oude identiteitskaart in bij het consulaat om hem te laten vernietigen.
Hoe de nieuwe identiteitskaart – eID ontvangen?
1) Persoonlijk ophalen bij het Consulaat-generaal in Marseille
Indien u ervoor kiest om de nieuwe identiteitskaart persoonlijk te komen ophalen bij het consulaat-generaal in Marseille, dient u hiervoor een tweede afspraak vast te leggen (zie “activatie identiteitskaart”).
2) Per post
Verzending per post (enkel binnen Frankrijk of naar Monaco): u betaalt 28€ (i.p.v. 20€) per bankkaart de dag van uw afspraak of u voorziet 2 enveloppen "Lettre Services Plus" van 20g
U ontvangt dan de PUK code en uw nieuwe identiteitskaart in aparte enveloppen, de identiteitskaart is dan NIET geactiveerd – zie "activatie identiteitskaart".
Gelieve de vermelding op de standaardbrief bij deze PUK-code dat u uw identiteitskaart kunt komen ophalen te negeren.
Het Consulaat-Generaal verwerpt elke verantwoordelijkheid eens de zending per "lettre services plus" is vertrokken. Dit betekent dat, als u gekozen hebt voor een verzending per post, u alle verantwoordelijkheid op u neemt.
Prijs, betaalwijze en leveringstermijn
Prijs
- Persoonlijke afhaling van de identiteitskaart (tweede afspraak vereist!): 20 euro
- Verzending per post van de identiteitskaart: 28 euro
Betaalwijze
De betaling gebeurt in principe ter plaatse aan het loket van het consulaat in Marseille op de dag van uw afspraak met debet- of kredietkaart (Carte bleue, Bancontact, Maestro, Visa, Mastercard, ...). We aanvaarden geen American Express-kaarten. Om veiligheidsredenen aanvaarden we geen betalingen in baar geld, cheques of cashmandaten.
Indien u per overschrijving wenst te betalen, moet de overschrijving minimum 1 week op voorhand gebeuren en dient het betalingsbewijs tegelijk met de rest van het aanvraagdossier te worden voorgelegd.
Bankrekening van het Consulaat-generaal:
- Bank : LCL
- Titularis van de rekening : Consulat Général de Belgique
- IBAN : FR87 3000 2028 7100 0007 4212 C16
- B.I.C.-code : CRLYFRPP
Gelieve het volgende in de mededeling mee te delen: "NAAM en voornaam van de aanvrager of persoon voor wie de aanvraag bestemd is".
Leveringstermijn
De productie van een eID neemt gemiddeld 3 à 4 weken in beslag.
Activatie van de identiteitskaart - eID en codes
Het activeren van uw eID is niet verplicht, maar is noodzakelijk om toegang te hebben tot veel administratieve procedures in België (ondertekenen van notariële akten, bepaalde banktransacties, enz. ...) en een hele reeks online overheidsdiensten (federale pensioendienst, financiën, enz.), beschikbaar via my.belgium.be. Uitgebreide informatie vindt u via www.eid.belgium.be
Het niet activeren van uw kaart heeft geen invloed op de geldigheid ervan en belet u niet om te reizen.
Elke Belgische burger die ingeschreven is in de bevolkingsregisters van een Belgische ambassade of consulaat kan zijn eID activeren tijdens de hele geldigheidsduur van zijn kaart.
Ereconsulaten zijn NIET BEVOEGD voor de activatie van identiteitskaarten.
Voor de activatie beschikt u over volgende mogelijkheden (identiteitskaart én PUK-code meebrengen):
- Bij om het even welke Belgische consulaire beroepspost (Consulaat (generaal) of Ambassade van België), inclusief ons Consulaat-generaal in Marseille (enkel op afspraak!),
- Bij een willekeurige gemeente in België (neem op voorhand contact op met de gemeente voor meer informatie en vraag hen uitdrukkelijk de certificaten te activeren en te vervangen)
De activatie van de certificaten op de identiteitskaart kan niet vanop afstand, ze kunnen enkel geactiveerd worden in aanwezigheid van de betrokkene. Dat betekent dat ook een identiteitskaart van een minderjarige tussen 12 en 18 jaar enkel geactiveerd kan worden in aanwezigheid van die minderjarige.
Hoe een nieuwe PUK-code bekomen?
Indien u uw PUK-code niet meer vindt, kunt u nieuwe codes aanvragen via de website van de FOD Binnenlandse Zaken. De codes komen toe bij de Belgische beroepspost waar u bent ingeschreven en kunnen u dan per post worden opgestuurd (verzeker u dat u adres juist is).
U kunt vervolgens de certificaten op uw kaart laten vervangen/deblokkeren/activeren volgens bovenstaande procedure.
Voor de nieuwe biometrische identiteitskaarten, moet de PUK-code niet meer worden bewaard na de activatie van de kaart. Indien u de PIN-code van een nieuwe en geactiveerde kaart bent vergeten, kunt u een nieuwe code bekomen door bij om het even welke Belgische gemeente of om het even welke Belgische consulaire beroepspost, inclusief ons Consulaat-Generaal in Marseille (op afspraak), langs te gaan. Een PUK-code of herdruk van de PUK-code is niet meer nodig voor de deblokkering van de PIN-code van nieuwe kaarten, eenmaal deze geactiveerd zijn.
Geldigheidsduur
De geldigheidsduur is afhankelijk van de leeftijd die u heeft op het moment van de aanvraag:
Leeftijd bij aanvraag |
Geldigheidsduur identiteitskaart |
---|---|
Tussen 12 en 18 jaar | 6 jaar |
Tussen 18 en 75 jaar | 10 jaar |
Ouder dan 75 jaar | 30 jaar |
De identiteitskaart blijft geldig:
- in geval van verhuis (naar een andere beroepspost, van of naar België)
- als ze werd verkregen bij een Belgische gemeente en de houder zijn vertrek naar het buitenland heeft gemeld aan de gemeentelijke administratie.
De identiteitskaart verliest haar geldigheid:
- als ze wordt gemeld als verloren of gestolen
- als de foto niet meer op de houder gelijkt
- als ze werd verkregen bij een Belgische gemeente en de houder zijn vertrek naar het buitenland niet heeft gemeld aan de gemeentelijke administratie.
In tegenstelling tot wat in België gebeurt, wordt u niet opnieuw gecontacteerd in geval uw kaart niet meer geldig is, u bent dus zelf verantwoordelijk voor het indienen van een vernieuwingsaanvraag. Wij kunnen geen attest afleveren betreffende een aanvraag die in behandeling is.
Alternatieven
Aanvraag in België
Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk (ongeveer 100€), waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden). Maak eerst een afspraak met:
- als u in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente van woonplaats in België
- als u nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte
- in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.
Via een andere Belgische consulaire beroepspost
Het is eveneens mogelijk om uw biometrische gegevens in een andere Belgische consulaire beroepspost van uw keuze te laten afnemen, om vervolgens uw identiteitskaart bij ons Consulaat-Generaal in Marseille aan te vragen.
Hiervoor dient u ons op voorhand en per e-mail aan marseille@diplobel.fed.be een volledig aanvraagdossier op te sturen (inclusief betaalbewijs - zie hoofdstuk hierboven), met vermelding van welke consulaire post u verkiest voor de afname van uw biometrische gegevens.
Onze diensten zullen u vervolgens de toestemming geven om uw biometrische gegevens te laten afnemen in die andere consulaire post. Eens de biometrie afgenomen, dient u ons binnen de drie maanden en per e-mail het document dat deze afname van de biometrie bevestigt, die de andere consulaire post u afgegeven zal hebben, op te sturen. Pas dan wordt uw identiteitskaart aangemaakt.
De foto, vingerafdrukken en handtekening die u eventueel bij een eerdere identiteitskaart- of paspoortaanvraag heeft laten registreren, kunnen om wettelijke en privacyredenen niet worden hergebruikt voor de nieuwe aanvraag van een identiteitskaart.