-
Laatst bijgewerkt op
Wie kan er een consulair attest aanvragen?
In principe kunnen enkel Belgen die ingeschreven zijn in de consulaire bevolkingsregisters van het Consulaat-Generaal in Parijs, en een beperkte lijst van begunstigden, een consulair attest aanvragen.
Welk(e) attest(en) kunt u aanvragen?
Het Consulaat-Generaal kan de volgende attesten afleveren aan ingeschreven Belgen:
- Attest van inschrijving
Dit attest vermeldt de datum waarop u zich op het consulaat hebt ingeschreven en, indien van toepassing, tot wanneer u er was ingeschreven.
- Attest van woonplaats
Dit attest vermeldt de datum van uw inschrijving in onze consulaire registers en het adres waar u momenteel verblijft.
- Attest van woonplaats met historiek
Dit attest vermeldt uw huidige en voorgaande adressen.
- Attest van gezinssamenstelling
Dit attest vermeldt uw huidige adres en somt de bewoners op die op hetzelfde adres wonen. De personen die op dit attest worden vermeld, moeten ofwel ingeschreven zijn op het Consulaat-Generaal (Belgen) ofwel een bewijs van adres kunnen voorleggen (niet-Belgen).
- Attest van nationaliteit
Dit attest vermeldt de datum waarop u de Belgische nationaliteit hebt verkregen.
- Attest van burgerlijke staat
Dit attest vermeldt uw burgerlijke staat en, indien van toepassing, de datum van wijziging ervan, evenals de naam van uw partner. Dit attest wordt niet afgeleverd in het kader van een toekomstig huwelijk. In dat geval moet u een attest van geen huwelijksbeletsel (AGHB) aanvragen en, indien van toepassing, een wetscertificaat (“certificat de coutume”). Zie onze specifieke pagina over het huwelijk.
- Attest van overeenkomst van naam
Dit attest vermeldt uw naam volgens het Belgisch recht en uw naam volgens het vreemde recht. Zorg ervoor dat u bewijsstukken voorlegt (bv. buitenlands paspoort, geboorteakte...).
- Attest van Belgisch reisdocument
Dit attest bevestigt dat u in het bezit bent van een Belgisch reisdocument, geeft het nummer van het document evenals de datum en plaats van afgifte.
- Uittreksel uit het bevolkingsregister
Het uittreksel bevat de belangrijkste gegevens van uw dossier in het Rijksregister.
Het Consulaat-Generaal kan ook een levensbewijs afleveren aan Belgen die in het buitenland wonen. Zie hiervoor onze specifieke pagina over het levensbewijs.
Als u echter een kopie van een akte van de burgerlijke stand (geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden, enz.) wil aanvragen, gelieve dit per e-mail aan te vragen op het email-adres paris.etatcivil@diplobel.fed.be. U vermeldt uw volledige identiteit en de reden van de aanvraag.
Het Consulaat-Generaal is niet bevoegd om een uittreksel uit het strafregister of een attest van militaire toestand (bewijs van vrijstelling van de dienstplicht) af te geven. Raadpleeg hiervoor onze specifieke pagina in de rubriek "Diversen" van onze website.
Hoe vraagt u een attest aan?
Goed om te weten
Sommige attesten kunt u gratis via de website Mijn Dossier van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken aanvragen, als u over een geldige en geactiveerde Belgische identiteitskaart beschikt. Let op: de bruikbaarheid en de aanvaarding van deze attesten is enkel in België gegarandeerd.
Indien u niet over een geldige en geactiveerde Belgische identiteitskaart beschikt, gelieve de onderstaande procedure te volgen.
1. Stel uw aanvraagdossier samen
U verzamelt de volgende documenten:
- Een bewijs van adres dat minder dan 3 maanden oud (bijvoorbeeld: een elektriciteits-/gas-/water-/vaste telefoonrekening, een huurovereenkomst, een attest van huisvesting en een bewijs van adres op naam van de persoon die u ontvangt,...).
- Een kopie van uw huidige identiteitsbewijs (identiteitskaart en/of paspoort).
- Een betalingsbewijs. De betaling gebeurt uitsluitend via overschrijving op de bankrekening van het Consulaat-Generaal:
Bank: Société Générale
IBAN-code: FR76 3000 3028 4400 0200 4783 359
BIC (of SWIFT) code: SOGEFRPP
Vermelding: "Consulair attest + voor- en achternaam + geboortedatum (DD/MM/JJ)" (voorbeeld: Consulair attest Dupont Jean 14/03/83).
Per consulair attest is de kost:
- 20 €, als u het consulair attest per e-mail wenst te ontvangen;
- 22,5 €, als u het consulair attest per post wenst te ontvangen (“lettre suivie”).
2. Stuur de aanvraag per e-mail
Gelieve deze instructies zorgvuldig op te volgen:
- Stuur uw aanvraag en de bijlages in ÉÉN EMAIL naar paris.population@diplobel.fed.be.
- Vermeld het gevraagde type attest en de gewenste taal (Nederlands, Frans of Duits).
- Bijlagen moeten in PDF-formaat worden verzonden en in ÉÉN DOCUMENT worden samengebracht. De grootte van de e-mail mag niet groter zijn dan 15 MB, anders komt het bericht niet aan.
- Stel de title van uw e-mail op volgende manier op: CONSULAIR ATTEST + NAAM en Voornaam + Geboortedatum (bijvoorbeeld: CONSULAIR ATTEST DUPONT Jean 14.03.1984).
E-mails die deze instructies niet volgen en/of onvolledig zijn, worden niet behandeld.
3. Ontvangst van het consulair attest
De afgifte van een consulair attest neemt ongeveer 1 week in beslag.
U kan een consulair attest op twee manieren ontvangen:
- Per e-mail.
- Per post (“lettre suivie”). Het Consulaat-Generaal stuurt u het consulair attest per post (“lettre suivie”) op naar het adres dat u ons hebt opgegeven. Het Consulaat-Generaal kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor een correcte verzending via de post en wijst dan ook alle verantwoordelijkheid af in geval van verlies.