-
Laatst bijgewerkt op
Het Consulaat-Generaal in Parijs is alleen op afspraak bereikbaar. Raadpleeg de onderstaande procedure.
De identiteitskaart- en paspoortdienst beantwoord uw vragen, bij voorkeur per e-mail (pas.paris@diplobel.fed.be). Vermeld altijd uw voor- en achternaam en geboortedatum.
Wie kan een identiteitskaart aanvragen?
Enkel Belgen die ingeschreven zijn in de consulaire bevolkingsregisters van het Consulaat-Generaal te Parijs kunnen een identiteitskaart aanvragen.
Als u niet bent ingeschreven, wordt uw aanvraag niet behandeld. Om u in te schrijven bij ons Consulaat, raadpleeg onze pagina over Consulaire inschrijving.
Hoe vraag ik een identiteitskaart aan?
1. Stel uw aanvraagdossier samen
U verzamelt de volgende documenten:
- Het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier (hieronder).
- Een bewijs van adres dat minder dan 3 maanden oud is (bijv. een elektriciteits-/gas-/water-/vaste telefoonrekening met vermelding van uw adres, een huurovereenkomst, een attest van accommodatie en een bewijs van adres op naam van de persoon die u ontvangt,...).
- Uw huidige identiteitsbewijs (identiteitskaart en/of paspoort).
In geval van verlies van de vorige identiteitskaart, het ingevulde en ondertekende formulier voor de aangifte van verlies.
In geval van diefstal van de vorige identiteitskaart, het ingevulde en ondertekende aangifteformulier van diefstal, evenals de aangifte van diefstal bij de politie.
Om frauduleus gebruik van uw verloren of gestolen documenten te voorkomen, gelieve ze zo snel mogelijk via DocStop te blokkeren.
- De betaling gebeurt op het Consulaat-Generaal tijdens uw afspraak, uitsluitend met bankkaart. De kostprijs van een identiteitskaart is:
- € 20, indien u uw identiteitskaart wenst af te halen op het Consulaat-Generaal ;
- €25, indien u uw identiteitskaart per post wilt opvangen.
2. Maak een afspraak
Maak online een afspraak.
U moet persoonlijk en op afspraak langs het Consulaat-Generaal in Parijs komen om een identiteitskaart aan te vragen. In toepassing van de Europese regelgeving is het nu noodzakelijk uw biometrische gegevens te registreren. Het is niet meer mogelijk om de aanvraag per post in te dienen. Ereconsulaten zijn daarvoor niet bevoegd. Er bestaan enkele alternatieven (zie de pagina: Wat moet ik doen als ik niet naar Parijs kan reizen?).
3. Kom langs het Consulaat-Generaal
De ingang van de consulaire diensten bevindt zich op 1, avenue Mac-Mahon, 75017 Paris Cedex 17.
Kom op tijd naar uw afspraak. Als u meer dan 15 minuten te laat bent, wordt uw afspraak automatisch geannuleerd.
4. Ontvang uw identiteitskaart
De productie van een identiteitskaart neemt ongeveer 5 weken.
Om uw identiteitskaart te ontvangen, zijn er twee opties:
-
Haal uw identiteitskaart persoonlijk op bij het Consulaat-Generaal.
U ontvangt activeringscodes (PIN- en PUKcodes) per post.
U maakt dan online een afspraak om uw identiteitskaart op te halen bij het Consulaat-Generaal.
U komt naar uw afspraak met de PIN- en PUKcodes die u ontvangen hebt, evenals uw oude identiteitskaart. Uw nieuwe identiteitskaart wordt geactiveerd en uw oude identiteitskaart wordt vernietigd.
Als u uw nieuwe identiteitskaart niet binnen de 3 maanden ophaalt, wordt deze vernietigd.
-
Ontvang uw identiteitskaart per post (“lettre suivie”)
U ontvangt activeringscodes (PIN- en PUKcodes) per post. De codes worden doorgestuurd met een gestandaardiseerde brief waarin staat dat u uw identiteitskaart kunt ophalen; negeer deze vermelding
Het Consulaat-Generaal stuurt u uw identiteitskaart per aparte post (“lettre suivie”) naar het door u opgegeven adres. Het Consulaat-Generaal kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de correcte levering van deze zending en wijst alle verantwoordelijkheid af in geval van verlies.
Houd er rekening mee dat als u besluit uw identiteitskaart per post te ontvangen, dan wordt uw identiteitskaart niet geactiveerd.