-
Laatst bijgewerkt op
De geactiveerde identiteitskaart geeft toegang tot een groeiend aanbod van e-overheidsdiensten (zie my.belgium.be https://my.belgium.be/fr en itsme). Het niet activeren van de identiteitskaart doet echter geen afbreuk aan de geldigheid ervan en verhindert u niet om te reizen. Meer informatie is te vinden op de website van eID.belgium.be.
Om uw identiteitskaart te activeren, moet u in het bezit zijn van de PIN- en PUKcodes die per aparte post worden verzonden. U kunt persoonlijk en met uw codes gaan :
- Naar elke gemeente in België;
- Naar elk Belgisch beroepsconsulaat, inclusief ons Consulaat-Generaal in Parijs (enkel op afspraak) of tijdens een eventuele "Flying Consul" missie in uw regio (zie deze pagina).
Om een Kids-ID te activeren, moet het kind ook aanwezig zijn.
Bent u uw PIN- en PUK-codes kwijt?
Nieuwe codes kunt u online aanvragen op de website van de FOD Binnenlandse Zaken. De codes worden naar u gemaild.
Bent u uw PIN-code vergeten? Is uw identiteitskaart geblokkeerd na het gebruik van de verkeerde PIN-code?
Als uw identiteitskaart vóór 2021 is afgegeven, hebt u de PUK-code nodig om uw identiteitskaart te ontgrendelen.
Als uw identiteitskaart na 2021 is afgegeven en is geactiveerd, kunt u persoonlijk en met de codes gaan :
- Naar elke gemeente in België;
- Naar elk Belgisch beroepsconsulaat, inclusief ons Consulaat-Generaal in Parijs (enkel op afspraak) of tijdens een eventuele "Flying Consul" missie in uw regio (zie deze pagina).
Het Consulaat-Generaal stelt geen kaartlezers ter beschikking. Ze zijn in de handel verkrijgbaar.