Consulaire inschrijving (Marseille)

Informatie over uw inschrijving in het Consulaat-Generaal in het ambtsgebied van Marseille.

  1. Laatst bijgewerkt op

Inschrijving van een meerderjarige


Naargelang uw woonplaats, kunt u zich inschrijven ofwel op de Ambassade te Parijs, of het 
Consulaat-Generaal te Marseille. U kunt terecht op deze pagina om te weten welke post (volgens het rechtsgebied) bevoegd is.

Door uw inschrijving in het consulaire bevolkingsregister kan u dezelfde dienstverlening krijgen als op een Belgische gemeente, namelijk de opvolging van uw administratief dossier. Wij kunnen u helpen bij de afgifte van een paspoort en/of identiteitskaart, de burgerlijke stand en nationaliteit. Wij staan tevens te uwer beschikking voor alle andere administratieve vragen en kunnen u hulp bieden in geval van nood. Na uw inschrijving kunt u ook deelnemen aan de Belgische verkiezingen.

Het is belangrijk uw dossier steeds up-to-date te houden. Bijvoorbeeld, met oog op een mogelijke terugkeer naar België, verhuis naar een ander land, om uw kinderen de Belgische nationaliteit te laten behouden, om uw gegevens van het Rijksregister te actualiseren, en zodat de Ambassade u kan contacteren als nodig om u praktische informatie door te sturen. Na uw inschrijving is het dus aangeraden het consulaat-generaal op de hoogte te brengen i.v.m. iedere verandering van burgerlijke stand, woonplaats, telefoonnummer of e-mailadres.

Opgelet: Sinds de inwerkingtreding van het consulair wetboek op 15/06/2014, wordt administratieve bijstand enkel toegekend aan Belgen ingeschreven in de consulaire bevolkingsregisters: bekomen van een identiteitskaart, een paspoort of consulaire attesten (bv. attesten van woonst, nationaliteit, ...), meer efficiënte consulaire humanitaire bijstand in geval van nood enzovoort.
 

Noodzakelijke documenten voor uw inschrijving

  • Inschrijvingsformulier voor de consulaire registers en inschrijvingsformulier voor de federale wetgevende verkiezingen, beiden volledig ingevuld (één dossier per persoon).
  • Bewijs van woonst op uw naam, van minder dan drie maanden (factuur van elektriciteit, van water, van gas, van vaste telefonie, huurcontract…).
  • Kopie van uw identiteitsdocumenten (identiteitskaart en/of paspoort).
  • Document “model 8” (bewijs van schrapping uit het bevolkingsregister in België. Dit document wordt u afgegeven door uw laatste gemeente in België). Als u al op een andere Belgische post in het buitenland bent ingeschreven, heeft u het model 8 niet nodig. Gelieve ons dan uw laatste adres in het buitenland te vermelden.

Ga naar de website van het hoofdbestuur voor meer informatie over wat u moet doen vóór uw vertrek uit België.


Indienen van uw inschrijvingsdossier


Uw inschrijvingsdossier kan, naar keuze, op één van de volgende drie wijzen worden overgemaakt:

  1. Online via e-Consul, onder de volgende cumulatieve voorwaarden: 
    • Belg zijn
    • niet (meer) ingeschreven zijn in een Belgische gemeente
    • beschikken over een geldige en geactiveerde Belgische eID
    • uw PIN-code kennen en in het bezit zijn van een kaartlezer.
       
  2. Per e-mail naar marseille@diplobel.fed.be. Gelieve de documenten in pdf-formaat over te maken (één bestand per document), erop lettend dat de mail niet meer dan 5 megabyte zwaar is.
     
  3. Per post naar volgend adres:

    Consulaat-generaal van België
    112 Boulevard des Dames
    13002 Marseille

Zodra een volledig dossier ontvangen is, zal de inschrijving in de consulaire bevolkingsregisters plaatsvinden binnen de 15 werkdagen. 
 

Als u al lang niet meer in een Belgische gemeente of op een Belgische diplomatieke of consulaire post in het buitenland ingeschreven was, dan moeten we eerst nagaan of u de Belgische nationaliteit nog steeds bezit. Dit kan uw inschrijving vertragen en bijgevolg zal het verkrijgen van een identiteitskaart, een paspoort of enig ander officieel document eveneens vertraging oplopen.


Inschrijving van een pasgeborene of een minderjarige


Als de Belgische ouder geboren is in België bezit het kind in principe de Belgische nationaliteit op voorwaarde dat de afstamming rechtsgeldig is bepaald voor volgens de Belgische wet.

De moederlijke afstamming is bepaald door de vermelding van de naam van de moeder op de geboorteakte.

De vaderlijke afstamming is bepaald als het kind is geboren tijdens het huwelijk, indien de ouders een voorafgaande gezamenlijke erkenning hebben gedaan bij de gemeente of indien ze gezamenlijk de geboorte hebben aangegeven. Als dit niet geval is, moet er een erkenningsakte opgesteld worden.

Om uw kind te kunnen inschrijven in de consulaire bevolkingsregisters, dient u ons volgende documenten te laten geworden:

  • Het inschrijvingsformulier, ingevuld op naam van het kind en ondertekend door BEIDE ouders.
  • Een recent integraal letterlijk afschrift (“copie intégrale”) van de geboorteakte (minder dan 6 maanden oud, geen uittreksel noch familieboekje).
  • Een bewijs van woonst van minder dan drie maanden (factuur van elektriciteit, van water, van gas, van vaste telefonie, huurcontract…).
  • Een kopie van de identiteitskaarten van beide ouders.

Eveneens toe te voegen als de ouders niet met elkaar getrouwd waren op de dag van geboorte van het kind:

  • De Belgische ouder schrijft een verklaring op eer (handgeschreven, gedateerd en ondertekend) in welke hij zijn burgerlijke staat verklaart de dag van geboorte van het kind.
  • Een integraal letterlijk afschrift van de prenatale of postnatale gezamenlijke erkenningsakte (minder dan 6 maanden oud, geen uittreksel noch familieboekje).
  • Voor de niet-Belgische ouder: een integraal letterlijk afschrift (“copie intégrale”) van de geboorteakte (minder dan 6 maanden oud, geen uittreksel noch familieboekje).

Vanaf de geboorte kunnen een Kids-ID en/of een paspoort aangevraagd worden voor het kind. Niettemin kan de inschrijving de aanvraag van identiteitskaart en paspoort enkele dagen vertragen.
 

Indienen van het inschrijvingsdossier


Het inschrijvingsdossier kan, naar keuze, op één van de volgende drie wijzen worden overgemaakt:

  1. Online via e-Consul, onder de volgende cumulatieve voorwaarden: 
    • Belg zijn
    • niet (meer) ingeschreven zijn in een Belgische gemeente
    • beschikken over een geldige en geactiveerde Belgische eID
    • uw PIN-code kennen en in het bezit zijn van een kaartlezer.
    • ten minste één van de Belgische ouders dient al ingeschreven te zijn in de consulaire bevolkingsregisters van ons Consulaat Generaal in Marseille
       
  2. Per e-mail naar marseille@diplobel.fed.be. Gelieve de documenten in pdf-formaat over te maken (één bestand per document), erop lettend dat de mail niet meer dan 5 megabyte zwaar is.
     
  3. Per post naar volgend adres:

    Consulaat-generaal van België
    112 Boulevard des Dames
    13002 Marseille

Zodra een volledig dossier ontvangen is, zal de inschrijving in de consulaire bevolkingsregisters plaatsvinden binnen de 15 werkdagen.
 

Adreswijziging


Eens u ingeschreven bent in onze consulaire registers, is het belangrijk dat u ons elke adreswijziging meedeelt.

U dient ons hiervoor alle volgende documenten op te sturen naar marseille@diplobel.fed.be:

  • Het formulier ingevuld en getekend. Elke volwassene dient zijn eigen formulier te tekenen. Gelieve in uw e-mail de familienaam, voornamen, geboortedata en (indien gekend) rijksregisternummers van alle door deze verhuis betrokken minderjarigen aan te duiden.
  • Een bewijs van woonst op uw naam, van minder dan drie maanden (factuur van elektriciteit, van water, van gas, van vaste telefonie, huurcontract, …).
  • Een kopij van uw identiteitskaart.

U kunt deze adreswijziging ook online doorgeven via e-Consul, voor zover u over een geactiveerde identiteitskaart met PIN-code en over een kaartlezer beschikt.